لینک های روزانه
    آمار بازدید
    بازدیدکنندگان تا کنون : ۵۰٫۶۶۷ نفر
    بازدیدکنندگان امروز : ۰ نفر
    تعداد یادداشت ها : ۱۷
    بازدید از این یادداشت : ۱٫۷۴۴

    پر بازدیدترین یادداشت ها :

    معمولأ پس از انتشار فهرست های نسخه های خطی هر کتابخانه ای ، دیگر فهرست نویسان و کتابداران و کاربران آن فهرستها ، نظرهای اصلاحی خود را در کنارة فهرست ها نوشته و یا در برگه هایی ثبت کرده و گهگاه منتشر هم می کنند . تعدادی از این نظرات هم بخت انتشار می یابند که در قالب نقد و بررسی فهرست منتشر می گردند . خود فهرست نویسان نیز استدراکات خود را در حاشیة کتاب نوشته و اگر فهرست بخت چاپ دوم یافت در آن اعمال می شوند .

    از آنجا که فهرست نویسان ما به کار مشترک کمتر عادت دارند و نیز از نشان دادن کار خود پیش از انتشار به دیگر فهرست نویسان و آگاهان ابا دارند ، موارد احتمالی اصلاح نیز مجال بروز نمی یابند و تازه پس از انتشار نیز عده ای برای در امان ماندن از عکس العمل احتمالی نویسنده از گوشزد نمودن خطاها و انتشار آنها خودداری می کنند و شاید هم خوشحال می شوند که فهرست نویس متوجه خطاها و ضعفهای خود نشده و در فهرستهای آینده نیز آنها را بکار برند و در جهل مرکب بمانند . ناگفته نماند که هرچند همة فهرست نویسان و بلکه نویسندگان در مقدمة کتابهای خود می نویسند که از هرگونه انتقاد و پیشنهادی استقبال می کنند ، اما در عمل اینگونه نبوده و معمولأ ظرفیت انتقاد پذیری نویسندگان کم است و بویژه آنکه پذیرفتن اشتباههای بزرگ بسیار سخت تر ، و ابراز کننده از مکافات عمل غافل نیست .

    پیشنهاد می گردد برای نمونه فهرستی دیجیتالی تهیه گردد تا کاربران بتوانند نظر ها و استدراکات خود را با ذکر نام در آن بیاورند . این استدراکات و نظر کاربر می تواند در متن اعمال شود ( مانند دانشنامة ویکی پدیا ) یا در زیر نویس ( مانند نظر کاربر در وبلاگها ) .

    شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۵ ساعت ۲۳:۴۱
    نظرات



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت